lördag 23 juni 2007

En felaktig bild

Meningen med den här bloggen var inte bara att ge svar på tal till henne utan även att beskriva en annan verklighet för er som bryr er tillräckligt mycket om henne för att ta er tid att även läsa mina rader.

Hur märkligt det än kan låta så är det ytterst få gånger som vi muntligen diskuterat hennes blogginlägg. Därmed inte sagt att vi inte diskuterar. Bakgrunden till detta är självfallet den att E aldrig ville att hennes blogg skulle läsas av någon som känner henne i verkligheten. Själv var jag allt för nyfiken för att låta bli att leta efter den. Dessvärre insåg jag då inte vilket syfte hennes blogg har för henne själv. Hade jag gjort det så är det möjligt, men inte troligt att jag inte hade letat efter den. Jag har däremot läst vartenda ord som skrivits och en hel del har jag kommenterat via mail.

Det här inlägget är av kategorin ”så här är det i själva verket”. Jag anser nämligen att det skrivits en del saker i Livet efter de senaste dagarna som ger en ganska osann bild av den kvinna jag är gift med. En bild som försöker framställa henne som hjälplös på något sätt.

alla möjliga vardagssituationer som jag med nöd och näppe klarar ut i vanliga fall…”

”Vem ska nu ta hand om mig? Springa efter saker jag vill ha, laga mat, puffa kuddar, hämta piller och droppar, klia mig under foten, ta upp tappade saker och leta rätt på sådant jag inte hittar själv???

Det är sällan jag får ge i det här förhållandet, det är alltid han som tar hand om mig.. //… Det är inte mycket jag kan i vanliga fall heller men nu…”

Dessa uttalanden är fullständigt felaktiga.
För det första kan jag inte komma på särskilt många vardagssituationer, eller andra situationer heller för den delen, som hon inte klarar ut helt utan nöd och näppe. Faktum är att jag inte kan komma på en enda för närvarande.

För det andra, när det gäller att ta hand om henne så är det en fullkomligt omöjlig uppgift då det är helt bortkastad tid att ens försöka ta hand om någon som inte tillåter sig själv att ta emot minsta hjälp eller omhändertagande. Ja visst, jag får laga mat ibland och vi delar på de flesta hushållssysslor även om hon helst vill göra allt själv för att ingen ska misstänka att jag gör något för att hon inte klarar av det själv. Men att hon skulle be om hjälp med något som inte fungerar på grund av hennes syn är en fullständigt främmande tanke. För övrigt skulle jag inte ens erbjuda hjälp för jag anser, hur elakt och kärlekslöst det än må låta, att hon måste lära sig att klara sig själv.

Slutligen, det här med att hon inte ger i det här förhållandet har jag bara ett enda ord för. Skitsnack.

En normal dag inträffar det vid högst två tillfällen att hon ber om min hjälp på grund av sin syn. När vi ska iväg någonstans frågar hon hur hon ser ut och då och då händer det att hon tappar tålamodet med alla spamskydd när hon bloggar.


Därmed inte sagt att jag inte själv inser att det finns saker som blivit mer komplicerade för henne den senaste tiden. Sist vi var på undersökning var hennes synfält 13 grader. Ett normalt synfält är på 180. Det hon ser är dessutom så suddigt att hon inte ens kan läsa syntavlans översta rader. Hon har inget mörkerseende och är helt beroende av rätt ljus för att se alls.

För en tid sedan fick jag prova ett par glasögon som visar hennes syn och redan då, fast hon då såg minst dubbelt så bra och inte det minsta oskarpt, blev jag chockad.

E försöker alltid förminska problemen utåt. Gång efter gång har jag hört att det inte är så farligt för henne för hon är van, det har skett gradvis och hon kan kompensera det smala synfältet genom att röra mer på ögonen. Själv har jag svårt att förstå det, för mig är det helt obegripligt.

Det enda jag är helt på det klara med är att hon definitivt inte behöver någons hjälp för att klara sig, inte ens nu när hon måste hoppa på kryckor. Annars skulle hon väl knappast serverat mig frukost på sängen igår, bakat midsommartårta eller tvättat högen med smutstvätt.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Snälla, ta bort det här. Detta är bara... dumt.
Det är mellan dig och mig, ingen annan. Snälla?

Anonym sa...

Nä, Chris ta inte bort det, glöm det anonym!!!

Jag tycker att det är oerhört intressant för mig att ta del av din bild Chris... För vi sitter i liknande båt här hemma och jag har svårt att kunna sätta mig in till fullo hur min man har det...

Jag har faktiskt oxå presenterat denna och Ellas blogg för min man för att jag vet att han förutom mig är väldigt ensam i sin situation.

Jag tror att Ella presenterar inte en korrekt bild av sitt liv på bloggen... Varför jag tror så är för att jag börjat lära känna henne och hon är banne mig nästan mer envis än jag i mellan åt så därför förstår jag att den bild hon ger på bloggen är snarare hennes känslor inför situationer än den faktiska situationen...

Fast här gav du mig en tankeställare på hur det kan låta här hemma ibland, när jag sitter och säger o tycker att jag är värdelös och att vi ska sälja bilen för kör ju så sällan, att maken skulle ha det bättre utan mig... Han svarar ju alltid att aldrig i livet, vi ska gunga i våra gungstolar när vi blivit gamla och grå. Då säger jag att så säger han bara för att vara snäll och så blir han putt...

Som sagt det är svårt att förstå båda och det krävs lite arbete för att göra det.

Ha det bra och man måste få både ge och ta emot.

Monica sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Ella sa...

Maria
Jag har läst ditt svar. Vill fortfarande inte ha det här inlägget här.

Ella sa...

Jag förstår inte varför du låter detta ligga...

Chris sa...

Maria:
Ha, ja E är bannemig envisheten personifierad. Det är just därför jag inte kan hålla tyst när hon "svartmålar" sig själv.

Ja sådär låter det här med med jämna mellanrum. Som väl är så begriper jag bättre än att låta henne hållas.

Chris sa...

Anonyma E

Jag tar bort detta om du också börjar korrigera inlägg efter mina order.

Jasså? Du är inte villig att göra det? Vad var det du skrev om tryckfrihet egentligen? Var du emot det?

Allvarligt talat, jag förstår fortfarande inte vad exakt du opponerar dig emot, du kanske ska ta och förklara det för mig och de andra som läser?

Ella sa...

DU Vet exakt vad det är jag inte vill att du ska redovisa offentligt.

Anonym sa...

Tillägg: När man talar om bilder av verklighet eller verklighetsuppfattning så är det ju så att det finns ingen sann eller osann bild/verklighet... Det är i högsta grad känslor som gör bilden av hur verkligheten ser ut som avgör hur man beskriver/framställer verklighet... Det finns lika många uppfattningar av verkligheten som det finns människor.

Anonym sa...

Å vad du är lycklig som får frukost på sängen!

Anonym sa...

Vi har alla en egen verklighet. Boken ser inte ut på samma sätt om man tittar på framsidan som när man tittar på baksidan. Ändå är det samma bok.
En person kan vara fast i ett eget sätt att se på saken. En annan har en helt annan bild. Viktigast tror jag är att försöka förstå att allt inte ser ut som jag tror ... eller är övertygad om att det ser ut.
Och att någonstans mötas.
Men då "måste" ... om det ska bli ett möte ... båda se att det finns andra vinklar! Och det tycker jag är det allra svåraste.
Att kunna ta emot den bild som en annan har av mig. När jag själv ser mig som ensam, bortkastad, ratad ... så ser en annan mig som mitt i en gemenskap, värdefull och full av liv.
Kan vi inte för ett enda ögonblick ta in en annan människas syn på en händelse eller en företeelse ... då kan vi nog heller inte komma ifrån den grop vi valt att placera oss i.
Ella, käraste Ella, öppna en dörr och se att en bok har två olika sidor. Och ingen har rätt och ingen har fel.
Samtidigt ... måste vi få ha en ventil. Där vi vädrar den lilla ömtåliga varelsen som bor längst in. Där vi får visa upp den röst som alltid inuti talar om att vi inte duger ... efter just den röstens mått. Det den kritiska, uppfodrande, hårda rösten säger oss blir mindre sann när vi ser den i ljuset. Men bara om vi vågar tro på det som är sant ... att vi faktiskt har ett oskattbart värde.