måndag 11 juni 2007

Angående konspirationsteorier

Konspirationsteorier är inte sällan intressanta, dessvärre är de inte sällan också rena spekulationer. Jag sysslar inte med konspirationsteorier, det gör dock min älskade hustru. I det här fallet har hon för omväxlings skull i viss mån rätt. Jag är glad att det jag sagt så många gånger slutligen gått fram.

En god ledare måste naturligtvis ta hänsyn till sina medarbetares förutsättningar att klara av ett arbete likväl som han måste ta hänsyn till organisationens behov. Det händer ibland att organisationens behov inte överensstämmer med den enskilda medarbetarens. Det är i de lägen man som ansvarsfull chef måste försöka hitta någon typ av gyllene medelväg som i slutänden gagnar alla.

I det här fallet skulle organisationen förvisso kunna hanka sig fram precis som tidigare ett tag till men detta på risk att en viktig medarbetare far illa. Den risken är för vansklig att ta. Speciellt om chefen sätter stort värde på nämnda medarbetare. Då är det bättre att en kortare tid ta in en vikarie och eventuellt skapa förutsättningar för en mindre omorganisation med möjlighet till avlastning än att på lång sikt riskera att förlora en viktig resurs.

Som hennes man VET jag att hon far illa. Det var aldrig meningen att hon skulle sköta två heltidsjobb när hon borde vara deltids sjukskriven men i min enfald trodde jag att det skulle fungera att fördela delar av arbetet till andra. Tyvärr är inte organisationen mogen för det vilket har gjort att ansvaret ändå landat på henne. Nu måste jag sätta stopp, något jag borde ha gjort för länge sedan om jag varit en riktigt bra chef.

3 kommentarer:

Ella sa...

Jag har läst. Jag har förstått.
Jag älskar dig för att du vill ta hand om mig men jag är inget barn, jag kan sätta stopp själv.

Chris sa...

Vad du tror att du kan och vad du verkligen kan är två helt olika saker har jag lärt mig.

Ella sa...

Är det verkligen meningen att bara jag ska kunna kommentera?

Är inte det lite fegt älskling?

Eller har du missat det bland inställningarna?